DIFFICULT READINGS
16 de marzo - 5 de mayo, 2024
Arts Connection Foundation
676 NW 23rd St
Miami, FL 33127, EE. UU
Fotos: Jorge Andrés Castillo y Jesús Hdez-Güero
Jesús Hdez-Güero. Lecturas difíciles
Por Félix Suazo
La exposición “Lecturas difíciles” de Jesús Hdez-Güero en Arts Connection Foundation compendia algunos de sus trabajos más recientes en torno a los mecanismos del poder y sus estrategias de representación en contextos autoritarios. La dualidades información-desinformación, verdad-mentira, tolerancia-prohibición vertebran el significado latente de una serie de documentos visuales, audiovisuales y bibliográficos que el artista trae a la escena del arte. Los actores principales son gobernantes y figuras políticas que usurpan el rostro múltiple de las mayorías omitidas. Las fuentes son de “dominio público” —televisión, prensa, proclamas oficiales— pero su sentido es contradictorio, ilegible o está "clasificado".
Las obras de Hdez-Güero recrean críticamente el vaciamiento de lo real y su conversión en un discurrir hipnótico. Las caras dobles del poder, las alocuciones ambiguas, la incongruencia de los signos o su falta de referentes, configuran un acontecer continuo y agobiante donde nada ocurre o todo es normal. Lo que está a la vista es un flujo de reiteraciones e inconsistencias cuya intención última es disimular el significado de los hechos o hacerlos desaparecer.
Hdez-Güero rastrea en sus obras la violencia muda de los simulacros, poniendo en evidencia la mímica siniestra de los silencios. El humo tóxico de la sospecha lo recubre todo; ya sean lealtades, acuerdos o disidencias. Y justo en ese punto de saturación, el sujeto abrumado es incapaz de discernir entre los grandes titulares y las letras suprimidas.
La atmósfera orweliana que se respira ante las fotografías, instalaciones y videos que integran la exposición, refiere eventos concretos de la sociedad cubana, así como algunos episodios de la compleja relación entre el gobierno insular y los Estados Unidos. Libros censurados, mandatarios bipolares, diplomacia fallida e insignias dobladas por la culpa ajena, desenmascaran la eficiente veladura de un poder abyecto.
En este inventario de tácticas de ocultamiento, control y desinformación prevalece el silencio en lugar de la palabra, la opacidad sustituye la transparencia y el doble discurso reemplaza la elocuencia. Detrás de sus diversas máscaras, el poder encubre su ferocidad bajo un mantra de consignas, mietras la multitud —cegada por la ayuna y el terror— apenas puede distintinguir entre lo real y lo apócrifo.
La raíz de todo en la propuesta de Hdez-Güero es el montaje (y desmontaje) de la historia con base en las imágenes y mediante la aplicación de procedimientos documentales y alegóricos. Tanto los cortes de edición como la yuxtaposición fotográfica hacen el trabajo narrativo, remarcando los intervalos ciegos o dislocando la temporalidad, para “descubrir en el análisis del pequeño momento el cristal del total acontecer[1]. La instalación Rostros presidenciales (2022-in progress) reconstruye la fisionomía de los distintos estadistas que han regido el destino de los Estados Unidos. Igualados en sus diferencias y diferenciados en sus semejanzas, la combinatoria dual de sus rostros configura un perfil ambivalente.
Otra cuestión inquietante que merodea la propuesta de Hdez-Güero es la estetización de la politica y su conversión en un espectáculo alienante. Dos de las video instalaciones expuestas apuntan en esta dirección: 24 horas nacionales (2009) y Diálogo bilateral (2014-2015). En ambos casos se ha suprimido el contenido informativo, quedando solo la capa cosmética de las noticias, en un flujo ininterrumpido de partículas banales e inconexas.
Eso nos lleva a un asunto primordial, relativo a la dispersión e ininteligibilidad de la memoria desmembrada. En las instalaciones con libros y publicaciones prohibidas, el desafío es reunir los fragmentos perdidos y encajarlos en el continuum del cual fueron arrancados. Para ello hay que escarbar en los lomos de los textos proscritos como en Época incorrecta para escritores célebres. Versión #2 Cuba (2023-2024) o visitar los lugares sórdidos donde reposan los panfletos irreverentes tal cual sucede en Lecturas difíciles (2009-2010). La exégesis es tortuosa y a veces insatisfactoria, pero suficiente para delatar la omisión.
Sin embargo, la realidad es tan demoledora que es difícil mantener los estandartes en pie sobre el horizonte arrasado. La instalación Tener la culpa (Cuba), 2021, alegoriza el colapso del ideal nacional bajo el peso de las circunstancias. El asta doblada es incapaz de sostener la insignia erguida. La bandera —"el honroso sudario de los pobres difuntos"[2]— casi toca el suelo, aún intacta, con el anhelo invicto.
Más que refutar la implantación cínica de enunciados falaces, la exposición "Lecturas difíciles" plantea el cuestionamiento de los métodos y recursos empleados por el poder para inducir a la amnesia colectiva. Lo grave no es el olvido o la inexactitud (lo cual se puede enmendar) sino la repetición y el exceso (síntoma inequívoco de un programa autocrático). Dicho simplemente, el problema reside en mostrar la distorsión metódica e intencionada de los hechos.
No es fácil navegar en ese torrente de señales subrepticias y declamaciones fingidas. Entre mitos, simplificaciones y medias verdades, tampoco es sencillo descifrar lo que efectivamente ocurre y, mucho menos, hacer ver que en realidad "el rey está desnudo". Quizá la única estrategia posible para desmontar el odioso velo de los artificios es —tal como propone Hdez-Güero— reproducir el escándalo afónico de las imágenes hasta que el silencio hable.
Febrero, 2024
Félix Suazo
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[1] Walter Benjamin. Libro de los pasajes. Ediciones Akal. Madrid, 2005.
[2] Bonifacio Byrne. Mi bandera (Poema), 1899.
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Obras en exhibición:
ROSTROS PRESIDENCIALES (Estados Unidos)
Instalación / 46 collages fotográficos
Dimensiones variables (45 x 38 cm each)
2022-?
Ed. 2 + PA
ÉPOCA INCORRECTA PARA ESCRITORES CÉLEBRES (Generación del Mariel)
Instalación / 160 libros publicados en Estados Unidos, 11 lámparas de lectura.
Dimensiones variables
2013-2024
Ed. Única
LECTURAS DIFÍCILES
Serie fotográfica / Fotografía digital sobre papel ILFORD (Gold Fibre Rag 270 gsm)
80 X 55 cm
2009-2010
Ed. 5 + PA
24 HORAS NACIONALES
Video-Instalación / VHS transferido a DVD, NTSC, 4:3, color, sonido stereo.
00:06:11 min
2009.
Ed. 5 + PA
TENER LA CULPA (Cuba)
Instalación / Bandera cubana (150 x 90 cm), asta de pared doblada en hierro negro y cordel (driza).
Dimensiones variables
2021
(Versión para pared)
Ed. Única
DIÁLOGO BILATERAL
Vídeo-instalación / Dos proyecciones, una frente a otra.
01:46 min / 02:21 min
2014-2015
DIFFICULT READINGS
March 16 - May 5, 2024
Arts Connection Foundation
676 NW 23rd St
Miami, FL 33127, EE. UU
Photo: Jorge Andrés Castillo y Jesús Hdez-Güero
Jesús Hdez-Güero. Difficult readings
By Félix Suazo
The exhibition "Difficult Readings" by Jesús Hdez-Güero at Arts Connection Foundation brings together some of his most recent works on the mechanisms of power and its strategies of representation in authoritarian contexts. The dualities of information-disinformation, truth-lie, and tolerance-prohibition vertebrate the latent meaning of a series of visual, audiovisual, and bibliographic documents that the artist brings to the art scene. The main actors are rulers and political figures who usurp the multiple faces of the omitted majorities. The sources are in the "public domain" —television, press, official proclamations— but their meaning is contradictory, illegible, or "classified".
Hdez-Güero's works recreate the emptying of reality and its transformation into a hypnotic flow. The double faces of power, the ambiguous speeches, the incongruence of signs, or their lack of referents configure a continuous and overwhelming happening where nothing happens or everything is normal. What we see is a flow of repetitions and inconsistencies whose intention is to disguise the meaning of the facts or make them disappear.
In his works, Hdez-Güero traces the violence of simulacra and reveals the sinister mimicry of silence. The poisonous smoke of suspicion covers everything, be it loyalties, agreements, or dissidence. It is precisely at this point of saturation that the overwhelmed subject is unable to distinguish between the big headlines and the suppressed letters.
The Orwellian atmosphere that pervades the photographs, installations, and videos that make up the exhibition refers to concrete events in Cuban society, as well as some episodes in the complex relationship between the island government and the United States. Censored books, bipolar leaders, failed diplomacy, and badges bent by the guilt of others expose the efficient veil of power.
In this inventory of tactics of concealment, control, and disinformation, silence replaces words, opacity replaces transparency, and duplicity replaces eloquence. Behind its various masks, power disguises its cruelty under a mantra of slogans, while the multitude —blinded by fasting and terror— cannot distinguish between the real and the apocryphal.
The root of everything in Hdez-Güero's proposal is the assembly (and disassembly) of history based on images and through the application of documentary and allegorical procedures. Both the editing and the photographic juxtaposition do the narrative work, highlighting the blind intervals or dislocating temporality to "discover in the analysis of the small moment the crystal of the total event" [1]. The installation Presidential Faces / Rostros presidenciales (2022-in progress) reconstructs the physiognomy of the various statesmen who have determined the destiny of the United States. Equal in their differences and differentiated in their similarities, the double combination of their faces configures an ambivalent profile.
Another disturbing theme that haunts Hdez-Güero's proposal is the aestheticization of politics and its transformation into an alienating spectacle. Two of the video installations on display point in this direction: 24 National Hours / 24 Horas Nacionales (2009) and Bilateral Dialogue / Diálogo Bilateral (2014-2015). In both cases, the informative content has been suppressed, leaving only the cosmetic layer of news, in an uninterrupted flow of banal and unconnected particles.
This brings us to a fundamental problem related to the dispersion and unintelligibility of dismembered memory. The challenge in installations with banned books and publications is to reunite the lost fragments and place them back into the continuum from which they were torn. This requires digging into the spines of the banned texts, as in Wrong Time for Famous Writers. Version #2 Cuba / Época incorrecta para escritores célebres. Versión #2 Cuba (2023-2024), or visit the dirty places where the irreverent pamphlets lie, as in Difficult Readings / Lecturas difíciles (2009-2010). The exegesis is tortuous and sometimes unsatisfactory, but enough to reveal the omission.
But the reality is so devastating that it is difficult to keep the banners on the horizon. The installation Having the Guilt / Tener la culpa (Cuba), 2021, allegorizes the collapse of the national ideal under the weight of circumstances. The twisted flagpole is unable to hold the national insignia upright. The flag —"the venerable shroud of the poor departed"[2]— almost touches the ground, still intact, with unconquerable longing.
More than refuting the cynical implementation of deceptive statements, the exhibition "Difficult Readings" questions the methods and means used by those in power to induce collective amnesia. What is serious is not forgetfulness or inaccuracy (which can be corrected), but repetition and excess (an unmistakable symptom of an autocratic program). Simply put, the problem is to show the methodical and deliberate distortion of the facts.
It is not easy to navigate this torrent of surreptitious signals and pretended explanations. Nor is it easy to decipher what is going on amidst the myths, simplifications, and half-truths, much less to show that "the king is naked" in reality. Perhaps the only possible strategy to dismantle the odious veil of deception is, as Hdez-Güero suggests, to reproduce the aphonic scandal of the images until silence speaks.
February, 2024
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[1] Walter Benjamin's Passages / Walter Benjamin. Libro de los pasajes. Akal Editions. Madrid, 2005.
[2] Bonifacio Byrne. My Flag (Poem) / Mi bandera (Poema), 1899.
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Works on exhibition:
PRESIDENTIAL FACES (United States)
Installation / 46 photographic collages
Variable dimensions (45 x 38 cm each)
2022-?
Ed. 2 + PA
WRONG TIME FOR CELEBRATE WRITERS (Generation of Mariel)
Installation / 160 books published in the United States, 11 reading lamps.
Variable dimensions
2013-2024
Unique Edition
DIFFICULT READINGS
Photographic series / Digital photography on ILFORD paper (Gold Fiber Rag 270 gsm)
80X55cm
2009-2010
Ed. 5 + PA
24 HOURS NATIONAL
Video-Installation / VHS transferred to DVD, NTSC, 4:3, color, stereo sound.
00:06:11 min
2009.
Ed. 5 + PA
BEING TO BLAME (Cuba)
Installation / Cuban flag (150 x 90 cm), wall flagpole folded in black iron and string (halyard).
Variable dimensions
2021
(Wall version)
Unique Edition
BILATERAL DIALOGUE
Video-installation / Two projections, one in front of the other.
01:46 min / 02:21 min
2014-2015